MenoumeAsfaleis Ο ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ......ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ
O DEKALOGOS EPISTROFIS

 

Βιβλιοπαρουσίαση "Μεταβυζαντινές Εικόνες της Θάσου..."

Metabyzantines Eikones Thasou Το βιβλίο του Διδάκτορα Βυζαντινολογίας Θ. Διαλεκτόπουλου "Μεταβυζαντινές Εικόνες της Θάσου. Εικονογραφική Ερμηνεία και Συμβολισμοί" είναι το αποτέλεσμα του ενδιαφέροντος των κατοίκων της Θάσου για μελέτη, ανάδειξη και προβολή των παλιών εικόνων, που για πάμπολλα χρόνια φυλάσσονταν στα σκευοφυλάκια των εκκλησιών των χωριών Παναγίας, Ποταμιάς και Λιμένα.
            Αυτά τα αξιοθαύμαστα έργα που προέρχονται από τη Μεταβυζαντινή περίοδο και αποτελούν συνέχεια του ιστορικού παρελθόντος και μαρτυρία της λειτουργικής και πνευματικής ζωής των Θασίων, ο Θανάσης Διαλεκτόπουλος θεώρησε χρέος να μας τα γνωρίσει με μια εξαιρετικά επιμελημένη έγχρωμη έκδοση.
Το καλλιτεχνικό, επιστημονικό και πνευματικό πόνημα συμπληρώνει ένα κενό, αποτυπώνοντας στις σελίδες του χαρακτηριστικά στοιχεία της εικονογραφικής παράδοσης της Θάσου και τα αναδεικνύει κατά τρόπο λιτό και εύληπτο στον μέσο αναγνώστη. Όσα καταγράφονται και απεικονίζονται μέσα στο πλούσιο φωτογραφικό υλικό, προβάλλονται από τον συγγραφέα με αίσθηση χρέους προς τη γενέτειρα νήσο.
            Η τέχνη των εικόνων της Θάσου μας επιτρέπει να αποκρυπτογραφήσουμε τη βαθύτερη σχέση της νήσου με τη μεταβυζαντινή καλλιτεχνική και πνευματική παράδοση που καλλιεργήθηκε στο Άγιο Όρος και μεταλαμπαδεύτηκε στη νήσο με Αγιορείτες μοναχούς που εγκαταβίωναν ως μετοχιάριοι στο νησί, αρκετοί από τους οποίους ήταν Θάσιοι στην καταγωγή.
Η τεχνοτροπική ταυτότητα των εικόνων εντοπίζεται στο εικονογραφικό ευρετήριο του απόηχου της Κρητικής Σχολής με πολλά στοιχεία από τη βορειοελλαδίτικη παράδοση, τις επιρροές της ρωσικής σχολής, τη λαϊκότροπη ζωγραφική του 19ου αιώνα, τη δυτικότροπη τεχνοτροπία, χωρίς να λείπει και η παρείσφρηση πολλών αναγεννησιακών στοιχείων. Τα εικονογραφικά πρότυπα των καλλιτεχνών εντοπίζονται σε πλούσιο ρεπερτόριο, όμως η σχέση τους με την τέχνη που ασκούν χαρακτηρίζεται όχι ως πιστή αντιγραφή, αλλά ως δημιουργική παρέμβαση σε διαμορφωμένους από το κλίμα της εποχής τύπους.
            Το βιβλίο φυλλομετρά 232 σελίδες και περιλαμβάνει 52 εικόνες.